Animanga Wiki
Advertisement

V japonštině se zdvořilostní tituly používají k oslovení jednotlivců nebo skupin lidí. Existuje mnoho různých zdvořilostních titulů, které se používají v různých situacích.

Některé z nich jsou:

  • San (さん) - univerzální zdvořilostní titul, který se používá k oslovení jednotlivců i skupin lidí.
  • Chan (ちゃん) - neformální zdvořilostní titul, který se používá k oslovení dětí, blízkých přátel nebo lidí, o kterých si myslíme, že jsou nižšího společenského postavení než my.
  • Kun (くん) - neformální zdvořilostní titul, který se používá k oslovení mladých mužů.
  • Senpai (先輩) - titul, který se používá k oslovení starších nebo zkušenějších lidí.
  • Kōhai/Kouhai (後輩) - titul, který se používá k oslovení mladších nebo méně zkušených lidí.
  • Sensei (先生) - titul, který se používá k oslovení učitelů, lékařů nebo jiných autorit.
  • Dono (殿) - velmi formální zdvořilostní titul, který se používá k oslovení šlechticů, vysokých úředníků nebo jiných významných osobností.
  • Sama (様) - rovněž velmi formální zdvořilostní titul, který se používá k oslovení lidí, k nimž máme opravdu velký respekt.
  • Minna-san (みんなさん) - titul pro skupinu lidí, skládá se z minna (všichni) a zdvořilostního univerzálního titulu san.
  • Hime (姫) je zdvořilostní titul, který se používá k oslovení princezen a někdy i jiných mladých dívek.
  • Ojisan (おじさん) - neformální zdvořilostní titul, který se používá k oslovení starších mužů, kteří nejsou příliš blízcí k osobě, která je takto oslovuje.
  • Obasan (おばさん) - neformální zdvořilostní titul, který se používá k oslovení starších žen, které nejsou příliš blízké k osobě, která je takto oslovuje.
  • Ojiichan (おじいちゃん) - neformální zdvořilostní titul, který se používá k oslovení starších mužů (dědečků), pokud jsou blízcí a milovaní.
  • Obaachan (おばあちゃん) - neformální zdvořilostní titul, který se používá k oslovení starších žen (babiček), pokud jsou blízcí a milovaní (na rozdíl od Obaasan).

V praxi to může vypadat takto:

  • Sasuke-kun - Sasuke Uchiha, Narutův kamarád
  • Sakura-chan - Sakura Haruno, Narutova spolužačka a kamarádka
  • Kakashi-sensei - Kakashi Hatake, Narutov učitel
  • Itachi-senpai - Itachi Uchiha, Narutovo starší "spolužák"
Advertisement